Zastupitelé Ústeckého kraje schválili v pondělí 24. června trasu vysokorychlostní trati navrženou Správou železnic. Vysokorychlostní trať z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan propojí Českou republiku se západní Evropou. Výrazně zrychlí cestování do Německa a zlepší dopravní dostupnost severních Čech. V pozdější fázi napojí další části regionu odbočná větev do Loun a Mostu.
Jednání o aktualizaci Zásad územního rozvoje trvalo zhruba šest hodin. Pro návrh předložený Správou železnic zvedlo ruku 30 zastupitelů, 13 hlasovalo proti a 8 se hlasování zdrželo. Trať je významná nejen z mezinárodního pohledu, zásadním způsobem může přispět také k ekonomickému rozvoji severních Čech. Cestující mezi Prahou – Ústím nad Labem stráví ve vlaku necelých 30 minut, což obyvatelům otevře dveře k novým pracovním i studijním příležitostem.
„Rozhodnutí zastupitelů hodnotím kladně. Teď začíná rozvoj našeho kraje a myslím, že zhruba osm set tisíc obyvatel čeká na to, abychom vybudovali infrastrukturu, která nás posune do dalšího století a která pomůže našemu regionu v tom, abychom se mohli rozvíjet jak v oblasti průmyslu, tak cestovního ruchu,“ okomentoval výsledky hlasování hejtman Jan Schiller (ANO).
Radost ze schválení trasy rychlodráhy do Drážďan má také Spolek pro rozvoj dopravy. „Společně s bývalým ministrem dopravy Karlem Havlíčkem pravidelně vyrážíme na výjezdy do jednotlivých krajů po celé České republice. Do Ústeckého kraje jsme společně zavítali zkraje března. Setkali jsme se zde nejen s lidmi ze Správy železnic, ale také se zástupci samospráv. Z těchto jednání nám vyplynuly jisté „třecí plochy“, které by potenciálně mohly bránit schválení trasy koridoru a rozhodli jsme se proto iniciovat schůzku klíčových aktérů. A právě na ní došlo k vyjasnění některých problematických aspektů, které bránily schválení trasy,“ vysvětluje úlohu Spolku pro rozvoj dopravy ve vedení vysokorychlostní trati předseda Martin Kolovratník.
Je důležité ale zmínit, že ne všichni schválení trasy vítají. Proti návrhu koridoru v současné podobě jsou některé obce na Litoměřicku i na Ústecku a lze předpokládat, že se pokusí soudně napadnout schválení aktualizace zásad. „Naše práce rozhodně nekončí. Budeme určitě kontaktovat jednotlivé dotčené obce a města a budeme s nimi řešit to, co jsme slíbili. Na podzim bychom rádi zahájili další dialog. Jako první nás čeká rozjetí mapového portálu na zaznamenávání připomínek na prvním úseku z Prahy do Lovosic, následně vstoupíme do dialogů s jednotlivými obcemi na zbytku trati,“ sdělil Pavel Hruška ze Správy železnic s tím, že s budováním trati na Podřipsku by se mělo začít v roce 2028.