Spolek pro rozvoj dopravy se v rámci turné po Česku tentokrát vydal do Plzeňského kraje. Předseda Spolku Martin Kolovratník společně s bývalým ministrem dopravy Karlem Havlíčkem zde hovořili o dopravních tématech nejen s představiteli samospráv, ale také s místními podnikateli. Pojďme ale postupně.
Výjezdní den jsme začali schůzkou s primátorem Plzně Romanem Zarzyckým. Je vidět, že je opravdový patriot a svoji práci dělá skutečně pro lidi a pro občany. Velmi mu záleží na tom, aby jeho město vzkvétalo a uznale musím konstatovat, že v ulicích to je vidět! Plzeňáci mají výbornou MHD, mnohá sportoviště, krásné centrum a také vynikající vztahy s podnikateli, kteří tam působí.
Jedním z nich je například Plzeňský Prazdroj, a. s., který byl naší další zastávkou. Pokud přemýšlíte, že byste se sem také zajeli podívat, určitě neváhejte. Mají prakticky po celý rok otevřeno a můžete si zde objednat exkurzi jak pro malé skupinky a návštěvníky, tak pro velké skupiny – zkrátka dle libosti.
Zajímavostí je, že celý pivovar je dnes už de facto veřejným prostorem, kde můžete zajet na nádvoří a udělat si vlastní program (samozřejmě kromě prohlídek vnitřních prostor, které jsou přístupné pouze s průvodcem). Jsou zde také restaurace a konají se zde i kulturní akce.
Věděli jste, že denně se zde uvaří až 2 880 000 piv? Neuvěřitelné. Majitelé z Japonska přitom ale dbají na tradice a trvají na tom, že plzeňské pivo se vaří jen a pouze na tomto místě z jejich stále stejných surovin. V tom je Plzeňský Prazdroj unikátní a zachovává si své kouzlo.
Naší další zastávkou byla velká strojírenská firma – Doosan Škoda Power s.r.o.. Vyrábějí se zde například turbíny, které jsou hlavní součástí elektráren. I přesto, že firma má zahraniční vlastníky, můžeme zde mluvit o klasické výborné české strojírenské škole a know how, které zde máme.
Přesto držím firmě palce a doufám, že bude úspěšná jako součást (jeden z hlavních dodavatelů) jaderného tendru na dostavbu jaderných bloků v Česku. Ať už hlavním vítězem bude francouzská EDF nebo jihokorejská KHNP, měli bychom trvat na tom, aby český průmysl byl součástí.
Přiznám se, že jsem znepokojen, že tuto podmínku v tendru máme pouze jako „měkké kritérium“. V tuto chvíli je tendr již ve velmi pokročilé fázi a není možné do něj příliš zasahovat, apeluji ale na Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby zapojení českého průmyslu hlídalo! Vlastně stejný příběh si odnáším z další firmy, kterou byla Škoda JS a.s. Ta dělá pro změnu technologie reaktorů. A opět navazuje na českou inženýrskou školu. I zde mi přijde samozřejmé, že by měla být integrální součástí dostavby našich reaktorů.
A v nabitém programu jedeme dál. Tentokrát patří velké díky kolegům z Oblastního ředitelství Plzeň – Správy železnic a také z Ředitelství silnic a dálnic s. p. pro Plzeňský kraj.
Ze strany Správy železnic konstatuji, že je dokončena vydařená modernizace plzeňského hlavního nádraží a masivně se staví. Jsem také hrdý na Ejpovický tunel a budu apelovat na kolegy, aby co nejdříve dotáhli jeho zrychlení na 200 km/h. Jedná se o rychlost, která by v dnešní době měla být naším ambiciózním cílem na všech hlavních koridorech.
Z pohledu ŘSD hlásím, že v Plzeňském kraji máme téměř hotovo, co se týká dálnic. Zbývá sice ještě několik investičních akcí na silnicích I. třídy, ale není jich již mnoho. Jedná se především o investiční akce především směrem na České Budějovice. V tomto kontextu mohu slíbit, že na Hospodářském výboru podpořím rozpočet SFDI, aby se mohlo začít stavět co nejdříve.
Na velmi zajímavou inspiraci jsme narazili během jednání se zástupci Plzeňských městských dopravních podniků. Jedná se vlastně o největší PPP projekt v celém Česku. Jde o to, že před lety vybrali soukromníka, který na své náklady postavil celé depo (dopravní podnik ani město za něj neplatily) a oni si od něj dlouhodobě za paušální částku objednávají službu – servis a opravy vozidel. Tyto moderní formy spolupráce veřejného a soukromého sektoru podporuji a líbí se mi. Myslím, že stojí za to, abychom obdobné formy spolupráce zkoumali také u nás v Pardubicích.
Naší poslední zastávkou bylo špičkové výzkumné centrum Regionální inovační centrum elektrotechniky. Mají zde výborné výsledky, které jsou pro mladé lidi motivací jít sem studovat. Oceňuji také spolupráci s dopravními firmami, které znám (ŠKODA ELECTRIC a.s., CZ LOKO a.s. apod.). Zkrátka výkladní skříň českého výzkumu. Je vtipné, když TOP 09 místo tahu na branku a podpory takovýchto pracovišť utápí sama sebe v hádkách a v hledání toho, kdo by měl být ministrem… Navzdory TOP 09 česká věda prokazuje, že si zvládne poradit sama.
Posledním bodem výjezdu Spolku bylo setkání s nejvýznamnějšími podnikateli. Velmi si vážím důvěry a zájmu se s námi setkat. Debata se bohužel nesla v duchu, který už s Karlem Havlíčkem dobře známe. Nespokojenost s vládou, zvyšování daní, nákladů na práci, drahé energie a ohrožení konkurenceschopnosti. Společně jsme se shodli, že stát by měl dát firmám prostor a stabilní prostředí. Podpořit je, ať jsou úspěšné a vydělávají, vždyť státu se to pak vrátí na daních. Jasné jednoduché myšlenky a nebojím se říct, že rozumně pravicové. To, co předvádí vláda v čele s kdysi „pravicovou“ ODS, jde však přesně opačným směrem.
Naší další zastávkou v rámci turné Spolku pro rozvoj dopravy po Česku bude Jihočeský kraj, kam společně s Karlem Havlíčkem zavítáme v pondělí 1. července. Pokud máte jakékoliv tipy a nápady, kam bychom se měli vypravit nebo koho navštívit, napište mi. Moc rádi se s Vámi potkáme.