Spolek pro rozvoj dopravy, pod vedením předsedy Martina Kolovratníka, směřoval svůj další pracovní výjezd do Královéhradeckého kraje. Jako sousední region východních Čech je pro nás tento kraj přirozenou oblastí zájmu, kde rádi podporujeme rozvoj infrastruktury a inovací. Společně s Karlem Havlíčkem jsme strávili den nabitý schůzkami – setkali jsme se se zástupci státních institucí, podnikateli, odborníky na inovace i místními občany. Zde jsou klíčové body našeho programu.

Ráno u ŘSD: Jaké jsou plány pro dálnice D35 a D11?

Náš den začal u ředitele Ředitelství silnic a dálnic pro Královéhradecký kraj Marka Novotného. Diskutovali jsme s ním o rozpočtu na rok 2025, možnostech jeho navýšení a o klíčových dopravních projektech pro region. Hlavními tématy byly pokroky na dálnici D35 směrem na Hořice a dokončení D11 až k Trutnovu – obě tyto stavby jsou pro region stěžejní a zásadně pomohou odlehčit dopravu a urychlit cestování. Identifikovali jsme také několik problémů, které stále zbytečně prodlužují přípravy staveb, a máme několik návrhů, jak tyto procesy zefektivnit.

Východočeská obalovna: Řešení otázky surovin

Další zastávkou byla Východočeská obalovna, kde jsme jednali s vedením koncernu MEDIS o zásobování stavebních projektů klíčovými materiály. Kapacita produkce kamene stagnuje a poptávka po této surovině s růstem dopravních staveb, jako jsou dálnice a vysokorychlostní tratě, stále roste. Aktuálně řešíme, jak navýšit kapacity v domácích lomech, případně otevřít nové zdroje surovin, což by ušetřilo náklady a snížilo ekologickou zátěž, kterou přináší dovoz kamene ze zahraničí. Tento problém plánujeme projednat i v Poslanecké sněmovně.

Dopravní podnik Hradec Králové: Budoucnost veřejné dopravy a systém EU ETS2

Naše další zastávka proběhla v Dopravním podniku města Hradec Králové, kde jsme hovořili s ředitelem Zdeňkem Abrahamem a Tomášem Pelikánem, předsedou Sdružení dopravních podniků. Diskutovali jsme o výhodách zavedení jednotné veřejné jízdenky, která by občanům umožnila snazší cestování napříč regiony. Klíčovou otázkou ale byl také systém EU ETS2 a jeho dopady na veřejnou dopravu – zavedení emisních povolenek povede ke zdražení dopravy, což je krok, který považujeme za nesprávný vůči cestujícím. Tento problém hodláme nadále sledovat a prosazovat změny.

Čtyři centra pro podporu inovací: Jak podpořit start-upy a udržet talenty

V rámci našeho výjezdu jsme se setkali s vedením čtyř inovačních center z Královéhradeckého i Pardubického kraje – CIRI, Technologického centra Hradec Králové, P-Pink a Regionální rozvojové agentury Pardubického kraje (RRAPK). Diskutovali jsme, jak zajistit podmínky pro růst start-upů a propojit podnikání s vědou a výzkumem. Spolek věří, že regiony musí mít centra, která podpoří nápady mladých lidí, a jsme rádi, že východní Čechy jsou v této oblasti aktivní.

Setkání s hejtmanem: Kritická otázka financování silnic

V závěru našeho programu jsme se setkali s hejtmanem Královéhradeckého kraje Petrem Koletou a radním pro dopravu Janem Jarolímem. Jedním z hlavních bodů byla nejistota kolem financování oprav silnic II. a III. třídy. Od roku 2015 stát pomáhá krajům s těmito opravami, avšak pro příští rok hrozí, že kraje nedostanou žádnou podporu. Podle současných plánů vlády má být financování krajů řešeno novelou rozpočtového určení daní, avšak zákon je zatím ve fázi projednávání a jeho schválení letos není jisté. Vláda tímto krokem vzkazuje krajům, aby si s financováním poradily samy, což považujeme za nezodpovědné.

Večer s občany a podnikateli: Dialog o budoucnosti regionu

Večer jsme završili setkáním s místními občany a podnikateli, kde jsme diskutovali o jejich názorech, obavách a návrzích. Takovéto otevřené diskuse si velmi ceníme, protože díky ní získáváme zpětnou vazbu přímo od lidí, kterých se naše činnost nejvíce dotýká. Vždy jsme připraveni naslouchat a přinášet reálná řešení.