Výstavba dálnice D35 mezi Janovem a Opatovcem se přehoupla do závěrečné fáze. Jedenáctikilometrový úsek, který zásadně odlehčí přetížené silnici I/35, bude hotový do konce roku – konkrétně 22. prosince 2025. Už dnes ale dálnice začíná připomínat hotovou stavbu: stroje pokládají asfaltové vrstvy po stovkách metrů denně, dělníci budují protihlukové stěny, sází zeleň a dokončují mosty.
Od začátku roku bylo položeno 4,5 km zpevněného kameniva a jeden kilometr asfaltu. Práce probíhají nepřetržitě díky příznivému počasí a připravenosti staveniště. Na trase vzniká i jeden z nejsložitějších objektů celého úseku – téměř půlkilometrová estakáda.
Probíhá rovněž výstavba protihlukových stěn – největší z nich vede podél Janova a její prodloužení je výsledkem hlukové studie a vstřícného přístupu k požadavkům obce. Vysazují se nové keře, stromy i vegetační prvky, které v budoucnu pomohou začlenit dálnici do krajiny.
Letní měsíce přinesou další milníky: zprovoznění nadjezdu v Lačnově a nové silnice I/43 u Svitav. To „odšpuntuje“ stavbu a umožní pokračovat v celé délce trasy. Zároveň začne výstavba provizorního přivaděče, který dočasně propojí úsek s obchvatem Litomyšle – nájezd na dálnici u Janova tak bude připraven, než se celý komplex propojí.
Na trase se provádějí všechny potřebné zkoušky: od měření únosnosti podkladních vrstev přes kontrolu asfaltu až po testy protismykových vlastností či reflexe značení. Cílem je vysoká bezpečnost, komfort a trvanlivost.
„Jsem opravdu rád, že se výstavba D35 posouvá mílovými kroky. To, co dnes vidíme v terénu, je přímým důsledkem změn, které jsme prosadili během vlády hnutí ANO. Právě nám se podařilo identifikovat a odstranit dlouholeté překážky, které po dekády brzdily výstavbu dopravních staveb v Česku,“ říká předseda Spolku Martin Kolovratník.
Zásadní roli v tomto ohledu sehrály legislativní změny, které přinesly zkrácení příprav až o sedm let. Díky tomu dnes Česká republika připomíná jedno velké staveniště. A právě tak to má být: moderní, propojená země, kde se dopravní síť konečně rozvíjí tak, jak odpovídá 21. století.
Zbývá dodat, že úsek Janov–Opatovec je jedním z několika dálničních úseků D35, které se otevřou ještě letos. Spolu s ním také obchvat Vysokého Mýta, úsek Hořice–Sadová v Královéhradeckém kraji nebo propojení u Křelova na Olomoucku. Dálnice D35 se stává skutečnou páteří východu republiky – a Pardubický kraj u toho nesmí chybět.