Nový bodový systém patří mezi nejvýznamnější změny za několik uplynulých let. V praxi funguje již od roku 2006 a od té doby nedoznal výraznějších změn, které by reflektovaly současný stav na silnicích. Bývalá vláda proto ve spolupráci s dopravními odborníky připravila jeho novelu a právě na ni současná vláda navázala a oproti původní verzi provedla pouze drobné kosmetické změny.
Nový bodový systém začne platit od příštího roku. Mezi hlavní přínosy patří jeho zpřehlednění a zjednodušení. Přestupky budou nově místo do pěti kategorií zařazeny pouze do tří (6, 4 a 2 body). V případě nejzávažnějších přestupků tak bude platit pravidlo dvakrát, respektive třikrát a dost. Stejně jako dosud totiž řidiči při nasbírání 12 trestných bodů přijdou o řidičský průkaz.
Součástí změny je i přísnější postih řidičů, kteří odmítnou test na alkohol nebo drogy. Za jízdu pod vlivem alkoholu může být uložen zákaz řízení ze současného roku až na rok a půl. Dochází také ke zvýšení maximální hranice pokuty z 20 na 25 tisíc. V případě odmítnutí testu na alkohol nebo jinou návykovou látku pak hrozí až tříletý zákaz řízení a pokuta ve správním řízení do 75 tisíc korun.
Přísnější postihy čekají na řidiče také u dalších závažných přestupků, které způsobují nejvíce tragických nehod. Ať už se jedná o nepřizpůsobení rychlosti, vysoké překročení povolené rychlosti, jízdu na červenou přes železniční přejezd, ohrožení chodců na přechodu, nebo třeba používání mobilního telefonu při řízení.
Dobrou zprávou je, že naopak u bagatelních přestupků (méně závažné) se postihy sníží – pokuty na místě vyjdou nanejvýš na 1 500 korun, případně by policista na místě mohl přestupek vyřešit domluvou. A body se zapisovat nebudou.
Typickými příklady bagatelního přestupku může být například porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel nebo zapomenutí dokladů. Cílem je udělat jasné ohraničení mezi méně závažnými přestupky a těmi skutečně nebezpečnými, které ohrožují všechny účastníky silničního provozu.
Věříme, že schválené novinky povedou ke snížení počtu dopravních nehod a především ke snížení počtu usmrcených osob na silnicích. Bohužel v porovnání s ostatními vyspělými státy si nevedeme příliš dobře a rozhodně je co zlepšovat. Právě tyto změny mohou udělat naše silnice bezpečnějšími.